Ze behoren tot de verplichte nummers in het bedrijfsleven: het halfjaarlijkse functioneringsgesprek (hoe vind je zelf dat het gaat?) en het eindejaarsgesprek of beoordelingsgesprek. Maar jongere werknemers moeten daar weinig van hebben: die willen meteen feedback.
Een Amsterdamse startup springt in dat gat. Sinds 2014 verkoopt Impraise een tool waarmee werknemers onderling feedback kunnen leveren.
Mede-oprichter Wibe van de Vijver zegt in Het Financieele Dagblad dat het klassieke eindejaargesprek te veel eenrichtingsverkeer is tussen een manager en zijn teamleden. “Die manager heeft een beperkte blik, soms kun je veel meer leren van iemand waarmee je samenwerkt. Bovendien gaat het eindejaarsgesprek te veel over oude koeien, of juist alleen over de afgelopen maand.”
Impraise mocht vorig jaar meedoen aan een programma van Y Combinator, een beroemde ‘accellerator’ in San Francisco. Dat betekende drie maanden keihard werken, begeleid door ervaren mentoren. Het hielp het bedrijfje enorm. Belangrijkste les: je product hard doorontwikkelen en veel met klanten praten.
Verdienmodel
Impraise staat voor een fraaie uitdaging. Het verdienmodel is gebaseerd op een bedrag per medewerker. Voor kleine bedrijven is dat 7 euro per maand. Maar de kassa gaat pas echt lopen bij grote klanten. Maar juist die hebben vaak complexe personeelssystemen. De app van Impraise moet daarnaast draaien. Het is dus niet in plaats van, maar erbij.
Toch telt het bedrijfje, dat gevestigd is in de Amsterdamse Pijp, al klanten als ING, Booking.com en Wolters Kluwer. Eind dit jaar wil het vijftien bedrijven met meer dan duizend werknemers op de klantenlijst hebben staan.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl